Vilkår og betingelser
Vilkår, info, frakt, leveranser, garantier og tilbakebetalingsvilkår.
Priser og betaling
Alle priser på www.svedberga.no er oppgitt inkludert moms med gjeldende merverdiavgift spesifisert på fakturaen.
Alle priser på www.svedberga.no er å anse som aktuelle og gjelder på bestillingstidspunktet. Vi forbeholder oss retten til feilaktige priser. Eventuelle kampanjer, rabatter etc som lanseres etter at bestillingen er plassert og før levering kan ikke krediteres. Alle planter reserveres/tas opp i henhold til akkurat din bestilling.
Med mindre annet er avtalt, betaler du med kort eller velger faktura ved bestilling, eller at du faktureres 14 dager netto etter varelevering, det siste alternativet håndteres av Svea Finans eller Klarna, og du finner detaljert informasjon om deres vilkår og betingelser i kassen. Faktura må avtales senest før pakking fra vårt lager.
Du er ansvarlig for anleggets velvære og frakt tilbake til oss hvis vi godtar å kansellere kjøpet. Når anleggsleveranser er hos oss, sjekkes det på nytt og eventuell refusjon gjøres minus eventuelle fradrag i henhold til forholdene. Du vil bli belastet for frakten.
Adresseendring etter at fraktbrevet er opprettet, gjøres til en kostnad på NOK 195 per pakke, adresseendring etter at forsendelsen har forlatt planteskolen, men ikke har nådd terminal, NOK 395 per pakke. Adresseendring etter at levering er skannet og er på vei ut til deg vil bli belastet med NOK 990 per kolli. Leveringstiden vil da være automatisk minst 36 timer lenger. Hvis planter blir skadet på grunn av dette, er det utenfor vårt ansvar.
Rotkuler, barrotplanter og andre planter i sovende tilstand kan ikke angres - avvik fra fjernavtaleloven gjelder her. Du kan selvfølgelig klage på disse produktene som vanlig med gjeldende garantier.
Leveringstider
Du velger en dato i kassen for ønsket levering. Velg en dato i henhold til betingelsene for normal leveringstid på produktet og leveringsperioden. Potteplanter 5-10 dager, rotkuler 7-14 dager. Hvis bestillingen din inneholder planter fra forskjellige plantegrupper, kan leveringstiden øke med 7 dager. Barrotede planter leveres 1 gang på våren og en gang på høsten, normalt i begynnelsen av april og slutten av oktober. Disse anleggene kan ikke bli forespurt en leveringsdato på. Ansvaret for å lese de ulike leveringsperiodene ligger hos deg som kunde.
• Etter at bestillingen er lagt inn, vil en bekreftelses-e-post bli sendt til deg fra oss til deg, sjekk at alt samsvarer med adressen, leveringstid osv. Når det begynner å nærme seg levering, tidligst 10 dager før eller senest 2 dager før planlagt levering, vil du motta en e-post fra oss hvor du vil motta forsendelsesnummeret ditt som kan spores på postnord.se. Lenken er sporbar når leveransen din har ankommet terminalen for levering. Åpne følgeseddelen som er vedlagt - der finner du foreløpig leveringsdato.
• Inntil plantene er lastet, altså inntil 2 dager før planlagt levering, er ikke lenken aktiv annet enn at du blir møtt av en melding om at Postnord har fått i oppdrag å levere varer til deg.
• Når planter/varer passerer gjennom Malmö eller Torsvik i Jönköping, vil lenken din bli oppdatert og du vil motta en dato og leveringstid for bestillingen din. Denne tiden er som hovedregel neste ukedag. En levering kan utsettes på kort varsel til neste arbeidsdag, denne informasjonen får Postnord via appen. Levering kan utsettes til neste ukedag etter kl.16.00. Vi kan IKKE påvirke dette.
• Du vil da motta en melding på leveringsdagen om at leveransen er fullført og levert. Alle leveranser skjer uten kvittering for din og alles sikkerhet, og det forkorter tiden for anlegget i transitt. Ingen trenger å bli varslet, noe som tar tid. Du trenger ikke å vente på sjåføren/transportøren. Telefonvarsling er tilgjengelig som et alternativ i kassen. Alle leveranser blir fotografert av sjåføren ved lossing.
• Tiden mellom bestilling og sporbare varer (1-3 dager før levering) betyr at anlegget IKKE er på terminalen, men er på planteskolen. Fraktbrev opprettes kontinuerlig og uten en spesiell tidsplan.
• Prio-levering 1-3 dager etter bestilling kan kun brukes på produkter som har det som ekstravalg i kassen. Levering av Prio koster 1995 kr ekstra.
Leveringstid i plantesesongen (regnes fra 15e mars hvis været tillater det i landet, til oktober/november avhengig av leveringssted) er innen tre uker fra bestillingsdato, normalt 5-12 dager. Bestillinger som legges utenfor plantesesongen leveres så snart sesongen tillater planting. Ekstra kostnad for frakt vil bli lagt til hvis du ønsker levering utenfor vanlig leveringstid. Vær oppmerksom på at leveranser utenfor våre vanlige leveringsruter, f.eks. til Gotland, Dalarna, Värmland, Gävleborg og nordover, kan ta lengre tid, da mange leveringsselskaper bare leverer noen få dager i uken i visse områder. Speditør varsler via SMS/e-post eller telefonsamtale 1-3 dager før leveringsdag. Dette kan ikke kontrolleres da det skal synkroniseres med Postnord, DHL, Sehenker etc - Leveringsselskapets vilkår og betingelser gjelder.
Leveringstider for plantinger er som følger: Etter godkjent tilbud kommer vi tilbake innen 7-21 dager med en dato som, avhengig av sesong, er 1-35 dager frem i tid. Vi jobber miljøvennlig og tar område for område - du kan ikke påvirke datoforslag. Selvfølgelig er det kontinuerlige oppdateringer i tidsplanen. Hvis produktet ikke er spesifisert på bestillingen din, bruker vi det beste etter sesongen. Det vil si at rotkuler ikke brukes i den varme årstiden. Svedberga Plantskola AB kan bruke produktet vi anser er best egnet for deg når det er plantet og klart.
Inntil du har mottatt offisiell melding fra Postnord, er all informasjon om leveringsdato/-klokkeslett å anse som foreløpig, da virksomheten er sensitiv for forhold utenfor vår kontroll. Selv etter varsling kan det i ekstreme tilfeller oppstå forsinkelser på grunn av sykdom, kjøretøyhaveri eller lignende. I slike tilfeller utbetales ingen kompensasjon eller rabatter selv om du som kunde lider av merkostnader eller inntektstap. Vi kan heller ikke forhaste en leveranse fra en ekstern part. Datoer for plantinger bekreftes dagen før senest 18.00.
Prioritert levering kan vanligvis avtales mot tilleggsavgift og etter avtale i tilfeller der det er behov for en mer presis leveringstid. Dette gjøres med mindre lastebiler som Fiat Ducato, Ford Transit 3,5 tonn. Prisene vises i kassen.
Vær oppmerksom på at vi normalt leverer thujaer og andre hekkplanter med lastebiler med en totalvekt nærmere 13000 kg og derfor ikke når alle adresser. Hvis du vet eller mistenker at adressen din ikke kan nås, vil thujaene dine bli etterlatt på nærmest mulig sted eller på et annet avtalt sted/adresse. Vi forlater planter på nærmeste kjørbare sted - det vil si at vi ikke bærer ut planter til for eksempel baksiden av hus etc. Eventuelle merkostnader for en kran å løfte inn i adressen vil bli lagt til, vi leverer til nærmest mulig sted som kan nås. Sjåføren bestemmer det på stedet.
Klager og garantispørsmål
Ved feillevering av varer (feil nummer eller feil/skadede varer) må du kontakte oss umiddelbart etter mottatt levering slik at vi primært kan rette feilen, eller avtale passende kompensasjon. Tenk på at du ikke kan reklamere en plantet plante.
Når du påberoper deg en anleggsgaranti, må du forlate anlegget på stedet til du har rådført deg med oss og har mulighet til å gi aktuelle fotografier som tydelig viser hva du anser er grunnlag for å påberope garantien. Hvis det er et mer omfattende bytte, kan det også gjøres garantibesøk.
I begge disse sakene må du starte en sak via skjemaet under klagetype - Klage for korrekt håndtering. Det er viktig å alltid rapportere eventuelle problemer så snart som mulig. For eksempel må garantibytter som ønskes om våren etter leveringsåret, nødvendigvis ha blitt rapportert høsten 30/10 i leveringsåret. For høstplanting gjelder 15/2. Alle reklamasjoner på planter med unntak av tall som er feil i leveransen mottas kun på e-post via skjemaet på nettsiden.
Vi erstatter ikke vanskjøtsel, som også inkluderer under og overvanning (kontakt oss hvis du ønsker tips), skader av dyr og dyreliv, ingen fryseskader som du ikke har tegnet forsikring mot, eller frosttørkede planter som ikke er dekket med riktig materiale etter forholdene.
Når en klage startes, er prosedyren som følger:
• Du fyller ut en klagesøknad direkte på nettsiden. Svar riktig og med bilder, uten bilde vil klagen din ikke bli tatt videre.
• Vi gjør en analyse av om du oppfyller våre garantibetingelser for jordforbedring, beplantning, vintertildekking og vanning.
• Vi vil komme tilbake til deg via e-post eller ringe innen 10-60 dager for handlingsforslag. I perioden 1/11 til 15/2 blir klager som hovedregel ikke besvart. De vil bli tatt fra 16/2.
• Foreslåtte tiltak utføres ikke tidligere enn den første kjølige perioden etter planteperioden. Dvs. du planter mars - juni - handlingen gjøres i sept/okt. Du planter juli-okt - handlingen gjennomføres mai/juni året etter. Denne handlingstiden kan forlenges opptil 12 måneder, da vi noen ganger ønsker å gi planten mer tid til å komme seg.
• Vi kompenserer for planter som har blitt fordømt av oss, ikke arbeid som er gjort.
• Forslag til tiltak trenger ikke å være nye planter, men kan gis i form av for eksempel klipping, gjødsling, vanningsanlegg osv.
• Planter som erstattes bør ikke ha noen sjanse til å overleve, på grunn av forsinkelsen i eviggrønne tas det hensyn til tiltak, først etter at anlegget har etablert seg.
• Garantiutskifting skjer én gang per bestilling, dvs. ingen garantigaranti. For å unngå problemer trekkes ikke eventuelle erstatningsplanter før minst 3-6 måneder etter planting. Dette for å unngå at feil antall planter blir levert på garantien. Ofte blir planter friske, men det kan også være at flere må byttes ut, og da får vi med disse også.
• De av dere som vinterdekker og beskytter plantene dine, er dekket av en erstatning av planter som har blitt påvirket av frosttørke. De av dere som ikke har tenkt å dekke plantene må klage senest 15/2 - etter det håndterer vi ikke garantispørsmål angående frosttørke. Eviggrønne planter bør dekkes om vinteren i henhold til instruksjonene, slik at du kan få nye planter på en garanti mot frosttørke. Vi følger Vägverkets frostkart. Dette gjelder eviggrønne. Løvplanter må klages på senest 15/1 - hvis det ikke er knopper er planten død.
• Vi forbeholder oss retten til å refundere deg med kontanter for planter for ditt eget kjøp. Du vil da motta beløpet du betalte oss, ikke hva de koster i ditt nærmeste mulige hagesenter.
• En 36 måneders plantegaranti dekkes av dere som har fått plantingen utført av oss, dere må da hvis dere er i sone 2 ha vinterdekket med skyggestoff minst den første våren. Sonene 3-6 må kanskje beskyttes den andre våren også. Vinterstoff skal være originalt skyggestoff med 75% UV-filter - Farge mørkegrønn eller grønn / svart. Jutestoff/malt klut o.l. godtas ikke som beskyttelsesmateriale. Gjødselen som brukes må være Ecoplants, NPK, nålegjødsel eller tilsvarende. Hvis du dekker på egen hånd med ditt eget stoff - ta et bilde på det, lagre stoffet og en kvittering. Vi aksepterer ikke håndskrevne kvitteringer.
• Dryppslange må monteres. Hvis det har vært forbud mot vanning i ditt område, må du kunne bevise ditt eget / kjøpte vann.
• Du har 36 måneders reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven.
• Vi forbeholder oss retten til å nekte en klage i tilfelle dårlig forvaltning eller frosttørke (Gjelder planter som ikke er dekket med skyggestoff.)
OBS! Alle godkjente erstatninger av planter på garantien sendes til en fraktkostnad på NOK 1390 per pall.
Annet
Med mindre annet er avtalt før bestilling, forblir alle varer Svedberga Plantskola ABs eiendom, organisasjonsnummer 556762-9612 eller Svensk Häckplantering AB, organisasjonsnummer 559165-5922 inntil full betaling er gjort. Dette betyr at du som kunde aksepterer og ikke kompliserer retur av leverte produkter om nødvendig. Du har heller ikke rett til å videreselge produktene våre før full betaling er gjort. Hvis en juridisk enhet (selskap) bestiller varer uten å betale i sin helhet, vil selskapets undertegnede bli belastet privat. Hvis betaling uteblir, blir plantene tatt tilbake på eiendommen din - det vil si at du gir oss rett til å gå inn på din tomt for å ta tilbake plantene på enkleste måte, du kan ikke kreve ulovlig overtredelse. Inntil plantene er betalt i sin helhet, blir de sett på som et leasingprodukt som du leier av Svedberga Plantskola AB, i dette tilfellet er det ikke nødvendig med utøvende bistand fra KFM. Restaurering av land finner ikke sted, men du vil bli belastet kostnadene for utgraving, nyplanting og transport.
Videre forbeholder vi oss retten til:
• Å kansellere bestillinger som ikke kan oppfylles innen rimelig tid eller til en rimelig pris. E-post vil bli sendt til deg senest 7 dager etter bestilling. Eventuell refusjon vil bli gjort automatisk. Gjelder ikke barrotede, rotkuleplanter, etc som leveres etter neste sesong av disse.
• Å kansellere bestillinger, eller kreve forskuddsbetaling, der vi har sterke grunner til å mistenke manglende evne eller vilje til å betale. Etter vanlig UC. Du får vanligvis alternativene allerede i kassen som vi kan tilby deg.
• Å kansellere bestillinger som er mindre enn 2000 NOK i ordreverdi.
• Ved å godta disse vilkårene fraskriver du deg alle rettigheter til eventuelle erstatningskrav mot Svedberga Plantskola AB, uansett årsak.
Vi tar forbehold om eventuelle typografiske feil i tekster og prisinformasjon. Vær også oppmerksom på at alle produktbilder på Svedberga.no viser et unikt eksemplar av levende planter og derfor ikke er identiske med plantene som leveres. Noen planter vises etter klipping. Noen planter vises i feil pottestørrelse.
Åpent kjøp / tilbaketrekning / avbestilling
I henhold til gjeldende fjernavtalelov har du normalt rett til å heve et kjøp uten å oppgi noen grunn, innen 14 dager etter mottak av leveransen. Varer som på grunn av sin natur ikke kan returneres uten risiko for ødeleggelse, er imidlertid utelukket, inkludert planter, matvarer og andre ferskvarer, også varer som er spesialbestilt for deg, for eksempel bestilt stoff i et annet format enn hele ruller.Ta kontakt med oss så snart som mulig hvis du ombestemmer deg og vi vil gjøre vårt beste for å være imøtekommende, fjernavtaleloven om angrerett gjelder imidlertid ikke.
Smaragd- og Brabantplanter i potte i størrelsene 30+ til 140+ er å betrakte som lagerplanter (i perioden april til september). Disse kan kanselleres til en kostnad på NOK 1.500 og 25% av ordresummen.
Rotkuleplanter og barrotplanter plukkes opp og reserveres for deg, det er et ferskvare, så planten må skrotes og kan ikke selges videre hvis den kanselleres. Etter 24 timer kan bestillingen ikke kanselleres med mindre hele bestillingen belastes minus eventuell belastet frakt.
Du kan kansellere bestillingen din innen (24 timer) etter at du har lagt inn bestillingen, gratis. I løpet av denne tiden vil bestillingene dine ikke bli behandlet, eller reservert med dyrkere eller bli tatt ut av bakken.
Avbestilling etter varsel om levering kan gjøres. Kostnaden er da NOK 1500 pluss 75% av ordreverdien for å dekke administrative kostnader, på/av lasting og håndtering av anlegg.
Avbestillinger må alltid skje skriftlig, inkludere ordrenummer og sendes til info@svedberga.no. Du må også motta bekreftelse på denne kanselleringen fra oss. Avbestillinger aksepteres kun i vanlig kontortid 8-17 hverdager.
Avbestillinger på grunn av forsinket levering, mer enn 2 uker etter planlagt leveringsdato, kan gjøres uten kostnader. En plantet plante er en godkjent plante uavhengig av sorten. - Ingen uttak eller justeringer av prisen kan da gjøres. Eventuelle prisjusteringer på grunn av høydefeil håndteres ved å justere ned til nærmeste høyde på nettsiden. Planten måles i strukket tilstand fra toppen av potten til toppskuddet FØR planting. Det kan ofte være en gresslette etter planting, noe som er bra for planten, men reduserer høyden litt.
Avbestillinger av tjenesten plantet og klar kan gjøres 14 dager etter bestilling gratis hvis det ikke er satt en dato for deg som faller innenfor denne perioden. Ved avbestilling senere vil 50% av bestillingsverdien bli belastet, som dekker kostnadene for bestilte planter.
Frakt
Vi bruker enhetsfrakt fra NOK 59 per pall/pakke eller fri frakt - det står tydelig på produktet og i kassen hva som gjelder. Fraktkostnaden din vil bli oppgitt i kassen og oppgitte fraktkostnader, inkludert vilkårene for gratis frakt. Til disse fylkene, samt til leveringsadresser utenfor det svenske fastlandet inkludert Öland og Gotland, vil det bli lagt til et frakttillegg som er avtalt. Veiferger regnes ikke som vei. Frakttillegg kan også forekomme til andre fylker i lavsesong, 15/10 - 15/3. Leveringsbetingelsene som brukes er DHLs vilkår for hjemlevering, Postnord pall og Homepack eller Schenkers Inrikes. Tilleggsavgift for storby kan være underlagt vilkår. Pallkostnad for pall med sider er 300 NOK. Pallkostnad for Boxpallet (sjøpall) er 350 NOK. Denne kostnaden belastes hvis det ikke er oppgitt gratis frakt.
Leveranser skjer til leveringsadressen spesifisert av deg, hvis du har lagt inn en manuell bestilling via kundeservice, er det ditt ansvar å se på bekreftelsen innen 24 timer at adressen tilsvarer avtalen. Endringer vil bli belastet i henhold til pris.
- Adresseendring etter at fraktbrevet er opprettet skjer til en kostnad på NOK 195 per pakke, adresseendring etter at forsendelsen har forlatt planteskolen, men ikke har nådd terminalen, NOK 395 per pakke.
- Adresseendring etter at levering er skannet og er på vei ut til deg vil bli belastet med NOK 990 per kolli. Leveringstiden vil da automatisk være minst 36 timer lenger. Hvis planter blir skadet på grunn av dette, er det utenfor vårt ansvar.
Prioritert levering - dvs. lagerført produkt som kan håndteres og pakkes samme dag hvis bestilling legges inn senest kl. 07.00, leveres neste dag før kl. 16.00 mot en ekstra kostnad på NOK 995 per pall/pakke. Hvis denne leveransen ikke ankommer på grunn av omstendigheter utenfor oss, vil NOK 995 bli refundert, ikke eventuelle skader på påløpte kostnader. Prio-leveranser må bekreftes med en ordrebekreftelse fra oss til deg.
Hvis varene har startet levering, er det ingen garanti for at adresseendring kan gjøres. Hvis varene ankommer feil adresse, vil varene bli lagt igjen på denne adressen, og du som kunde er ansvarlig for videre transport til ønsket adresse.
Vi belaster en kostnad for paller og kassepaller, kostnaden belastes i etterkant og faktureres separat, vi kan fakturere denne kostnaden opptil 12 måneder etter at bestillingen er lagt inn. Kvartal pall: 295 NOK, Halv pall: 395 NOK, Europall: 300 NOK, Sjøpall: 350 NOK. Prisene inkluderer tresider.
Uavhentede/mottatte leveranser av varer
Vær oppmerksom på at uavhentede eller mottatte leveranser av planter vil bli belastet i sin helhet, da risikoen for permanent skade under langtidslagring og transport er å anse som gitt. Dette gjelder uavhengig av dyrkingsmetode. Når du får varsel fra transportselskapet, må du tilpasse deg selskapet - ellers velg prioritert levering eller lignende. Uavhentede planter som er bestilt for henting vil bli belastet i sin helhet etter 10 dager. Uavhentede leveranser med ikke-levende produkter vil bli returnert - du vil bli belastet denne ekstra kostnaden med en tilleggsavgift på 15%. Stoff som er klippet vil bli belastet i sin helhet - Vev på en hel rull vil bli tatt tilbake gratis. Du som kunde er ansvarlig for at korrekt adresse er oppgitt i bestillingen, bestillinger levert til feil adresse vil bli belastet i sin helhet.
Garanti
Vår anleggsgaranti betyr at du som kunde får et feilfritt anlegg som tilfredsstiller bransjens krav til kvalitet, helse og variasjon. Du har derfor alltid minst 4-36 måneders plantegaranti på våre anlegg. Vi følger GROs bransje/kvalitetslinjer. Denne garantien betyr at en plante som ikke er tro mot sorten eller ikke utvikler seg normalt, til tross for tilstrekkelig pleie og plassering, erstattes av et nytt anlegg i garantiperioden. Med mindre det er bevist utover rimelig tvil at planten er død eller har alvorlige mangler som ikke vil komme seg, gir vi alltid planten minst 3-9 måneder til å forbedre i henhold til våre råd.
Eventuelle bytter vil kun finne sted i mai/juni og sept/okt/nov. Dette betyr at det tidligste utbyttet av vårplantede planter er på høsten og omvendt. Hvis du mistenker at anlegget ikke utvikler seg normalt, vennligst send oss et bilde og beskrivelse av saken via klageskjemaet.
Garantien gjelder ikke for skader som oppstår etter kjøpet og er forårsaket av mangel på omsorg, feil omsorg, ulykker eller noe annet utenfor vår kontroll. Dette inkluderer for eksempel mangel på vanning, kulde- eller vindskader, feil gjødsling, feil planting, dårlig drenering på stedet, flom, forgiftning og skader forårsaket av dyr eller mennesker.
Videre foretas ingen garantiutskiftninger i den tidlige etableringsperioden, innen 3-9 måneder etter planting, og med mindre det kan påvises at plantene bar sykdom ved levering, dekker garantien maksimalt 20% av de leverte plantene. Avhending av gamle planter under utskifting håndteres av deg som kunde. Garantien utvides til også å dekke vinterskader, under den vanlige 3-36 måneders plantegarantien, ved kjøp og montering av skyggestoff levert av oss.
Vær oppmerksom på at garantien ikke utvides i forbindelse med utskiftninger, verken for erstatningsanlegg eller for opprinnelig leverte anlegg, og dermed skjer garantiutskiftingen på engangsbasis. Vi forbeholder oss retten til å refundere kjøpesummen i stedet for å erstatte anleggene.
Tvister
Vi forsøker alltid å løse tvister etter gjensidig avtale, men dersom det ikke oppnås enighet, anbefaler vi at du tar kontakt med forbrukerveiledningen i din kommune eller ARN. Vi svarer på eventuelle saker i hvert tilfelle, men følger ARNs anbefalinger.
Personopplysninger
Vi overholder personopplysningsloven og tar fullt ansvar for personopplysningene du gir oss. Din informasjon vil kun bli brukt til administrative oppgaver og for å gi deg viktig informasjon. Ingen data vil bli solgt, overført eller på annen måte gjort tilgjengelig for tredjepart bortsett fra kvalitetsovervåking. Selvfølgelig kan du be om informasjonen vi har lagret, og også få den endret eller slettet. Les mer om våre retningslinjer for personvern og informasjonskapsler her